Будь ласка, обслуговуйте мене українською!

Будь ласка, обслуговуйте мене українською!


Часто можна зіткнутися з ситуацією, коли в ресторані відсутнє україномовне меню, або коли вас відмовляються обслуговувати українською в магазині, нав’язуючи вам мову спілкування працівника торгової мережі. Однак це не означає, що нам, україномовним споживачам, треба мовчати і йти далі, не привертаючи увагу до конфлікту, що ось-ось може зародитися. Власне про розпалювання конфлікту як такого в такій ситуації взагалі не йдеться, адже правда від самого початку на вашому боці. Потрібно лише озброїтися певними правовими нормами і сміливо доводити свою позицію. 

Уявімо ситуацію, коли у супермаркеті продавець чи касир відмовляють вам в обслуговуванні українською мовою. Що в такому випадку зробили би ви Змовчали і погодились чи, можливо, почали суперечку Насправді вихід із ситуації ще простіший. Вам достатньо зробити лише кілька простих дій.

Спершу, вам необхідно забути про будь-які суперечки, якщо ви бачите, що ситуацію мовою діалогу врегулювати неможливо. Варто підійти до кутка споживача і взяти Книгу відгуків та пропозицій або попросити її вам принести. Усі дії, які суперечать вашим законним вимогам, варто (але необов’язково) фіксувати на телефон, ввімкнувши камеру. Пам’ятайте, що ви маєте право вільно збирати, обробляти та поширювати інформацію (Ст.34 Конституції України), а магазин є громадським місцем і зйомка там дозволена законом.

Варто зауважити, що приховувати книгу або не давати вам її в руки в магазині чи ресторані не мають права. Якщо виникає така ситуація і взяти книгу вам не вдається, необхідно викликати поліцію і вказати на порушення вашого законного права.

Другим вашим кроком стане запис. Коли книга вже у вас в руках, потрібно знайти вільну сторінку, зробити запис із заголовком “Скарга” і описати ситуацію, яка склалася. Наприкінці свого запису слід вказати, що ви бажаєте отримати письмову відповідь на цей запис за поштовою адресою та не забути вказати цю адресу.

Важливо! Власник підприємства зобов’язаний впродовж 7 днів відповісти вам письмово і вказати, яких заходів він вжив, щоб виправити ситуацію.

Якщо випадки такого обслуговування повторюються або ви так і не отримали обґрунтованого пояснення власника закладу (мережі, магазину), вам слід вдатися до третього кроку і повторно залишити записи у книзі і готувати позов до суду.

Власники магазинів зобов’язані реагувати на усі зауваження, що залишають споживачі в Книзі відгуків та пропозицій, а саме -вносити туди дані щодо відповіді на ваш запис. Отже, при внесенні наступного запису, загляньте, чи бува не залишилось там непрочитаних повідомлень для вас.

Четвертим і найбільш рішучим, кроком є складання та подання позову до суду.

Часто власники закладів відповідають споживачам, які залишили записи, що у даному закладі відбулася перевірка і в майбутньому ситуація не повториться. Утім, якщо ви бачите систематичність таких випадків або вам надали відповідь-відмову у поновленні ваших законних прав на обслуговування (отримання інформації) українською мовою, вам слід подати позов з проханням у судовому порядку зобов’язати підприємство обслуговувати українською мовою. 

На даний момент існують прецеденти, які дозволяють говорити про те, що суди стають на захист прав україномовних споживачів та зобов’язують торгівельні організації обслуговувати клієнтів державною мовою. У справах про захист прав споживачів судовий збір не стягується. 

Якщо у вас виникли труднощі, зверніться до громадської організації “Незалежні” або до іншої громадської організації.